
Väikelaevaehituse kompetentsikeskus (SCC) on Tallinna Tehnikaülikooli meretehnoloogia ja hüdrodünaamika teadusüksus. SCC rakendusuuringute keskmes on laevade sõiduomadused ja turvalisus ning jätkusuutlik meretehnoloogia. SCC taristus ühendavad teadlased mudel- ja materjalikatsed arvutuslike ja virtuaalsete meetoditega.
Meretehnoloogia ja laevaehitus põhinevad rakendusteadustel (laevateooria, tootearendus ja tootmistehnika, laevade süsteemid jne), mis omakorda toetuvad klassikalistele alusteadustele (füüsika, mehaanika, materjaliteadused). Meretööstus on konservatiivne valdkond, mida reguleeritakse rahvusvaheliste konventsioonide, standardite ja klassinõuetega. Uusi materjale, disainilahendusi ja tehnoloogiaid luuakse ulatuslike eksperimentaaluuringute ja arvutisimulatsioonide abil.
Sellega SCC tegelebki: teadlased katsetavad laborites, virtuaalkeskkondades ja veekogudel disainilahendusi ja seadmeid, mis tulevikus meretööstuse tooted tõestatult efektiivsemaks, turvalisemaks ja kestlikumaks muudavad.
SCC kahest peamisest uurimisvaldkonnast esimene on hüdrodünaamika, täpsemalt vedeliku ja konstruktsiooni vastasmõju. Lihtsas keeles öelduna püütakse laevade keredisaini panustades parandada väikelaevade sõiduomadusi ja vähendada kütusekulu. Käsil on näiteks pritsmeliistude projekt, mille raames rakendatakse kiirekäiguliste väikelaevade arendamiseks nii mudelkatseid kui ka arvutuslikku hüdrodünaamikat.
SCC teine peamine uurimisvaldkond on laevade turvalisus, täpsemalt laevakonstruktsioonide vastupidavus. Sellel suunal uuritakse metallide ja keeviste käitumist erinevate koormuste all. Niisugused teadmised on eriti olulised hindamaks laevade kokkupõrke või madalikule jooksmisega seonduvaid riske.
SCC on professor Mihkel Kõrgesaare meretehnoloogia ja hüdrodünaamika uurimisrühma kodu. TalTechist osalevad SCC tegevuses veel konstruktsiooni- ja vedelikumehaanika uurimisrühm, arukate süsteemide keskus, mehhatroonika ja autonoomsete süsteemide keskus, lainetuse dünaamika uurimisrühm.
Avatud ligipääsuga teaduspublikatsioonid
- Sang Jin Kim, Mihkel Kõrgesaar, Nima Ahmadi, Ghalib Taimuri, Pentti Kujala, Spyros Hirdaris; The influence of fluid structure interaction modelling on the dynamic response of ships subject to collision and grounding; Marine Structures, Volume 75, 2021.
- Fang Li, Mihkel Kõrgesaar, Pentti Kujala, Floris Goerlandt; Finite element based meta-modeling of ship-ice interaction at shoulder and midship areas for ship performance simulation; Marine Structures, Volume 71, 2020.
- Mikloš Lakatoš, Kristjan Tabri, Abbas Dashtimanesh, Henrik Andreasson; Numerical Modelling of a Planing Craft with a V-Shaped Spray Interceptor Arrangement in Calm Water; 12th Symposium on High Speed Marine Vehicles, October 2020.
- Mikloš Lakatoš, Tarmo Sahk, Henrik Andreasson, Kristjan Tabri; Resistance Tests of a Series of Chine Interceptors on a Planing Craft; High Speed Vessels, July 2020.
Kontakt

MIHKEL KÕRGESAAR, DSc
Laevade turvalisusLaevaehituse professor +372 5343 9557 mihkel.korgesaar@taltech.ee ETIS
ABBAS DASHTIMANESH, PhD
Hüdrodünaamika, laevade meresõiduomadused
Meretehnika professor
+372 5848 9494
abbas.dashtimanesh@taltech.ee
ETIS
KRISTJAN TABRI, DSc
Vedeliku ja konstruktsiooni vastasmõju