Vedeliku ja konstruktsiooni vastasmõju modelleerimine 2018-2022

Vedeliku ja konstruktsiooni vastasmõju modelleerimine laeva dünaamiliste koormuste ja käitumise hindamiseks

Personaalse uurimistoetuse rühmagrant PRG83

1. jaanuar 2018 − 31. detsember 2022

TTÜ Ehituse ja Arhitektuuri instituudi ja Kuressaares asuva Väikelaevaehituse kompetentsikeskuse teaduritest koosnev uurimisrühm sai Eesti Teadusagentuurilt maineka teadusgrandi hüdrodünaamika eksperimentaaluuringuteks. Teadusprojekt nimega Vedeliku ja konstruktsiooni vastasmõju modelleerimine laeva dünaamiliste koormuste ja käitumise hindamiseks viiakse ellu aastail 2018-2022, projekti eelarve on 712 500 eurot.

Arvutusliku hüdrodünaamika valdkonda liigituv teadustöö tegeleb optimaalse laevadisaini küsimustega, täpsemalt vedeliku ja konstruktsiooni vastasmõju arvutusmudeli arendamisega keskmise suurusega laevadele. Arvutusmudelist kujuneb laevadisaini tööriist, mis võimaldab samaaegselt hinnata laevakonstruktsioonile mõjuvat vee- ja lainekoormust. Arvutusmudeli paikapidavust kontrollitakse katsetega Väikelaevaehituse kompetentsikeskuse basseinis, mis võimaldab veesõidukeid mitmesugustes laineoludes testida.

Vald on seadnud eraldi prioriteediks kõrghariduse omandamise võimaluste tagamise Saaremaal ning saarelisest eripärast tuleneva teadus- ja arendustegevuse. Need on konkreetsed asjad, mida me ise saame teha, et tulevikus tekiks Saaremaale üha enam tarku töökohti ja nutikat kõrge lisandväärtusega tootmist. Edukatelt teadustippudelt õppimise võimalus populariseerib väikelaevaehitaja eriala, mis omakorda leevendab pikemas perspektiivis meretööstusettevõtete tööjõupuudust. Selline rahvusvahelisel tasemel teadustöö annab kahtlemata ka Saaremaa laevaehituse professuurile hea fookuse ja perspektiivikaid kasvuvõimalusi. Kindlasti muudavad niisugused arengud Saaremaa ka mandri noortele atraktiivseks õppe-, töö- ja elukohaks.

Madis Kallas, Saaremaa vallavanem

Väikelaevaehituse kompetentsikeskuse teadustöö lähtub Rahvusvahelise Mereorganisatsiooni IMO hinnangust, mille kohaselt on laevade turvalisuses ja disainis arenguruumi. Arendatav arvutusmudel kui kaasaegse laevadisaini tööriist aitab saavutada Mereorganisatsiooni seatud optimaalse disaini eesmärke.

Lisaks Eesti teadlaste panusele rahvusvahelisse laevadisaini on projekt märkimisväärne samm TTÜ Väikelaevaehituse kompetentsikeskuse arengus. Akadeemiliste teadusuuringute käivitudes on kompetentsikeskus viinud ettevõtetele suunatud teadus- ja koolitusteenuste pakkumise kõrval ellu ühe oma põhieesmärkidest – kasutada eksperimentaaluuringute katselaboreid muuhulgas selleks, et arendada arvutusliku hüdrodünaamika meetodeid. Simulatsioonid võimaldavad eksperimentide ulatust virtuaalselt laiendada ja järgnevaid mudelkatseid paremini planeerida.

Väikelaevaehituse kompetentsikeskus panustab niisuguse teadusprojekti kaudu laevaehitusse ja laevaehitusõppesse hoopis uuel tasemel. Meretööstus peab uute ja edukate toodete valmistamiseks teooria ja praktilise kogemuse ühendama. Teadustöö tulemuste kättesaadavus ongi üks põhjusi, miks laevaehitusettevõtted kompetentsikeskuse käivitasid. Grant on märk ettevõtjatele ja teistele ülikoolidele, et väikelaevaehituse kompetentsikeskus on võimekas partner.

Peeter Sääsk, Meretööstuse liidu juhatuse liige ja Saare Yachts OÜ tegevjuht

Esiletõstmist väärib ka projekti väljund Kuressaares antavasse rakenduskõrgharidusse. Mereakadeemia Meremajanduse keskuses väikelaevaehituse eriala valinud tudengite õpingud kulgevad ühe katuse all hüdrodünaamika-alase teadustööga. Projektiga seotud teadurid tegutsevad ka õppejõududena, sagenevad külalislektorite põnevad visiidid ja mitmekesistuvad praktilise õppe võimalused. Seega tõstab uurimisprojekt veelgi õppe kvaliteeti ning muudab väikelaevaehituse eriala atraktiivsemaks.

Baltic Workboats disainib ja arendab oma laevamudelid ise. Väikelaevaehituse kompetentsikeskuse asutamisel just niisugust arengut lootsimegi – Saaremaal osatakse luua ja kasutada uusimat, rahvusvaheliselt kinnitust leidnud erialateavet. Sama oluline on ka laevaehitajate järelkasvu koolitamine. Sektoris on tööjõupuudus, nii et julgustan sel kevadel üldhariduskooli lõpetamiseks valmistujaid edasiõppimisel just väikelaevaehituse eriala valima.

Margus Vanaselja, Baltic Workboats AS tegevjuht

Kontakt

KRISTJAN TABRI, DSc

Vedeliku ja konstruktsiooni vastasmõju
Ekspert – kaasprofessor tenuuris +372 509 2585 kristjan.tabri@taltech.ee ETIS